Få det bedste ud af dit arbejde

Mangler du arbejdsglæden i hverdagen, har du svært ved at komme op om morgen? Så kommer her en bunke gode råd til, hvordan du får det bedste ud af dit arbejde.

Det er de færreste, der med jubeludbrud springer ud af sengen mandag morgen og glæder sig over, at endnu en arbejdsuge står for døren. Vi kender dem i hvert tilfælde ikke.

Så hvis du ligesom os, engang imellem er træt af dit job og mangler arbejdsglæden, så kommer her fire gode råd til at finde arbejdsglæden frem igen og forhåbentlig, fremover, nøjes med kun at snooze to gange om morgen – man er vel et menneske!

1. Bryd rutinen
Kan du med sikker hånd sætte fuldstædige nøjagtige klokkeslæt på dine forskellige gøremål i løbet af en arbejdsdag, er du uden tvivl fanget i et ufravigeligt mønster af fastlagte rutiner, der langsomt nedbryder motivationen og glæden ved dit arbejde.

Prøv i stedet at indføre små ændringer – gerne af den mere fornøjelige art – det vil uden tvivl give dig mere glæde og ændre den måde, du opfatter dit arbejde på.

Når du går i gang med de nye ændringer, er det en god ide at føre dagbog over dine arbejdsopgaver et par dage. På den måde finder du af, om du har tendens til at gøre de samme arbejdsopgaver inden for samme tidsrum hver dag – altså om du blot er ved at lave nye rutiner.

Overvej hvilke af dine opgaver der udfylder en vigtig funktion i din arbejdsdag og gør en aktiv indsats for at udskille de rutiner, der ikke har nogen nytte for dig.

Husk også at sætte tid af til at socialisere dig – spis frokost med nogle nye kollegaer, eller flyt mødet til nye faciliteter, eksempelvis en cafe i området. På den måde bringer du nyt liv i din arbejdsdag og dagene vil synes mindre strukturerede.

LÆS OGSÅ: Sådan får du sunde jobvaner

2. Fokuser på det positive
Når man kommer ind i ond cirkel af pessimisme, hvor arbejdsdagene synes nyttesløse, chefen er irriterende og kollegerne virker fraværende, er det nemt at glemme de gode ting ved jobbet. Derfor kan det være en god ide, at lave en liste over de ting på dit arbejde som du virkelig holder af.

Forestil dig, at du skal skifte job, det er nemlig oftest, når man står på randen til at miste, at det går op for en, hvilke ting man egentlig var glad for. Skriv alle de ting ned, som du er glad for ved dit arbejde i kronologisk rækkefølge.

Måske ligger dit arbejde tæt på dit hjem, eller måske nyder du cykelturen frem og tilbage på grund af den flotte rute. Glæder du dig til at se dine kollegaer? Er der nogle arbejdsopgaver, du brænder ekstra meget for? Er du glad for frugtordningen?

Brug tid på virkelig at overveje, hvad du ville savne, hvis du skulle stoppe i morgen. Det er et simpelt trick, men effekten er stor.

3. Tag initiativ
Alle har brug for udfordringer – og alle kan få gavn af at presse sig selv i nu og næ. Når du presser dig selv, bliver du også mere innovativ og bliver nødsaget til at tænke mere kreativt, hvilket kan gavne din udvikling på jobbet.

Det gælder derfor om, at tage imod de arbejdsopgaver der bliver stillet dig, også selvom det koster dig en ekstra indsats og måske nogle lange aftener på kontoret. Husk på at overarbejde ikke kun er hårdt, ulønnet og utaknemmeligt arbejde – tvært imod.

Ved at påtage sig ekstraopgaver gør du dig selv mere synlig på arbejdspladsen, du vinder respekt hos ledelse og bliver påskønnet.

Du kan også tage initiativ til at komme med forbedringsløsninger på daglige problemer i forbindelse med dine daglige gøremål – er der ét bestemt problem, som kan forbedres og gøre dagen nemmere for de ansatte?

På den måde lægger andre mærke til dig og det vil give dig en følelse af målrettethed og ansvarlighed. Først og fremmest gælder det om, at du åbner din mund og siger frem.

Du kan ligge inde med firmaets mest geniale ideer, men hvis ikke du åbner din mund og deler dem med de rette mennesker, er de ikke en pind værd – hverken for arbejdspladsen eller for dig selv.

LÆS OGSÅ: Sådan snyder du dig til en nemmere arbejdsdag

4. Vær glad og positiv
Ofte viser det sig, at hvis dit privatliv ikke fungerer optimalt, er der stor risiko for, at du overfører denne negative energi til dit arbejdsliv, som så også bliver træls.

Der kan være mange grunde til, at der på privatfronten er ting, der irriterer dig og dermed gør, at du ikke just sprudler af energi på arbejdet.

Løsningen er selvfølgelig i første omgang, at se om du kan ændre ved de egentlige problemer – skal du gå fra din kæreste, skal du finde en anden lejlighed, hvor naboen ikke holder fester hver dag?

Hvad end grunden måtte være, så se, om du kan ændre den, hvis det ikke er muligt, så lad som om du er glad – smil til dine kollegaer, tag en snak over en kop kaffe og sæt regeler op for, hvor meget du må brokke dig i løbet af en dag – eller at du slet ikke må.

I første omgang vil det sikkert føles en smule falsk – som om du er med i et teaterstykke, men holder du facaden oppe og forbliver entusiastisk og glad, vil det snart føles ægte.

Der er nemlig sandhed i det gamle ordsprog: ”Smil til livet og det smiler til dig”. Folk lægger mærke til positive, sprudlende mennesker og reagerer positivt på dem.

Post Author: Martin

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *